Standardy organizacyjne teleporady
w ramach podstawowej opieki zdrowotnej
w podmiocie leczniczym ZWM-Malinka Sp. z o.o.
W oparciu o Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020r (z późniejszymi zmianami) w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), podmiot leczniczy ZWM-Malinka Sp. z o.o. informuje poniżej o formie, organizacji i realizacji udzielania teleporad dla pacjentów POZ w Przychodni i Filii Przychodni NZOZ „ZWM-Malinka” w Opolu.
UWAGA :
Świadczenia realizowane wyłącznie w bezpośrednim kontakcie personelu medycznego z pacjentem (nie poprzez teleporadę), obejmują świadczenia udzielane :
1) w przypadku gdy pacjent albo jego opiekun ustawowy nie wyraził zgody na realizację świadczenia w formie teleporady, ale z wyłączeniem świadczeń :
- gdy lekarz wystawia receptę niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej,
- gdy uprawniona pielęgniarka wystawia receptę niezbędną do kontynuacji leczenia oraz zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację zaopatrzenia, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej,
- związanych z wydaniem zaświadczenia,
2) podczas pierwszej wizyty realizowanej przez lekarza POZ, pielęgniarkę POZ lub położną POZ, wskazanych w złożonej przez pacjenta deklaracji wyboru w podstawowej opiece zdrowotnej,
3) w związku z choroba przewlekłą, w przebiegu której doszło do pogorszenia lub zmiany objawów,
4) w związku z podejrzeniem choroby nowotworowej,
5) dzieciom do 6 roku życia, poza poradami kontrolnymi w trakcie leczenia, ustalonego w wyniku osobistego badania pacjenta, których udzielenie jest możliwe bez badania fizykalnego.
Z wyłączeniem świadczeń udzielanych pacjentom podejrzanym o zakażenie lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2, kiedy lekarz dokonuje oceny stanu zdrowia pacjenta w formie teleporady, z wyłączeniem dzieci do ukończenia 2-roku życia, których stan zdrowia jest oceniany poprzez przeprowadzenie wywiadu i badania fizykalnego.
Teleporady :
1) formy udzielania teleporad oraz sposób nawiązania kontaktu pacjenta ze świadczeniodawcą POZ :
- teleporady udzielane są telefonicznie przez lekarzy POZ i pielęgniarki POZ, w zakresie czasowym nie mniejszym niż 2 godziny tygodniowo,
- sposób nawiązania kontaktu pomiędzy świadczeniodawcą, a pacjentem w celu udzielenia teleporady lub ustalenia terminu teleporady realizowany jest :
- poprzez kontakt bezpośredni z pacjentem lub osobą trzecią działającą w imieniu pacjenta,
- w formie pisemnej, w ramach złożonego przez pacjenta zlecenia w „skrzynce podawczej” umiejscowionej przy wejściach głównych do obu naszych Przychodni,
- poprzez kontakt telefoniczny na poniższe numery telefonów:
– dla pacjentów Przychodni NZOZ „ZWM-Malinka” w Opolu przy ul.Szarych Szeregów 72 jesteśmy dostępni w godzinach 8.00-18.00 pod numerami telefonów :
Rejestracja Poradni Ogólnej (dla dorosłych)
77-4559765 w.220 lub 77-4559799 w.220 lub 608 242 298
Rejestracja Poradni Dziecięcej
77-4559799 w.231 lub 77-4559765 w.231 lub 608 242 256
– dla pacjentów Filii Przychodni NZOZ „ZWM-Malinka” w Opolu przy ul.Sieradzkiej 3 jesteśmy dostępni w godzinach 8.00-15.00 pod numerami telefonów :
Rejestracja Poradni Ogólnej (dla dorosłych)
77-4559210 w.201 lub 608 242 379
Rejestracja Poradni Dziecięcej
77-4170167 lub 77-4559210 w.202 lub 608 241 904
– w godzinach 15.00-18.00 pacjenci Filii Przychodni przy ul.Sieradzkiej 3 w Opolu dzwonią na numery telefonów Przychodni „macierzystej” przy ul.Szarych Szeregów 72 w Opolu.
Powyższe numery telefonów kontaktowych zostały przekazane również do wiadomości do Narodowego Funduszu Zdrowia.
2) realizacja świadczenia zdrowotnego w formie teleporady oraz ustalenie terminu teleporady
- przed udzieleniem teleporady w formie telefonicznej należy ustalić tożsamość pacjenta na podstawie uzyskania danych od dzwoniącego pacjenta lub jego ustawowego opiekuna, zgodnych z art.25 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 6 listopada 2008r o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. 2020r poz.849) – dla pacjenta jest to: nazwisko, imię, data urodzenia, oznaczenie płci, adres zamieszkania, pesel – dla opiekuna ustawowego: nazwisko, imię, adres zamieszkania,
- w przypadku bezpośredniego połączenia telefonicznego pacjenta z lekarzem POZ lub pielęgniarką POZ, teleporada udzielana jest bezzwłocznie,
- w innym przypadku, teleporada realizowana jest nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia przez pacjenta (lub jego przedstawiciela ustawowego) potrzeby skorzystania z teleporady,
- jest możliwość realizacji teleporady w terminie późniejszym niż w określonym powyżej (np. w oczekiwaniu na otrzymanie wyników badań dodatkowych), ale wyłącznie w terminie ustalonym w porozumieniu z pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym,
- w trakcie realizacji teleporady przez Świadczeniodawcę POZ w uzgodnionym terminie, brak możliwości nawiązania kontaktu telefonicznego z pacjentem, po podjęciu przez świadczeniodawcę POZ co najmniej trzykrotnej próby połączenia, w odstępach nie krótszych niż 5 minut, skutkuje anulowaniem zaplanowanego terminu teleporady, co należy zanotować w dokumentacji medycznej pacjenta,
- każdy pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu z właściwym personelem medycznym,
- dodatkowo w przypadku, gdy z uwagi na stan zdrowia pacjenta, lekarz POZ lub pielęgniarka POZ zdecyduje, że nie wystarczające jest zrealizowanie świadczenia medycznego w formie teleporady, zostaje wtedy ustalony termin i forma bezpośredniego kontaktu pacjenta z personelem medycznym – okoliczności te powinny być ustalone w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym,
- przeprowadzenie teleporady powinno gwarantować poufność oraz brak dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych telefonicznie,
- w przypadku przekazywania odwzorowania dokumentacji medycznej pacjentowi, w formie plików informatycznych, na wskazany przez pacjenta adres mailowy, może się to odbywać wyłącznie w postaci wiadomości zaszyfrowanych ostatnimi 6-cyframi peselu pacjenta,
- osoba udzielająca teleporady jest zobowiązana dokonać adnotacji w dokumentacji medycznej pacjenta o fakcie i efekcie realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
3) W trakcie realizacji teleporady przez Lekarza POZ, w zależności od decyzji lekarza POZ i potrzeby pacjenta, na podstawie badania podmiotowego i po analizie posiadanej dokumentacji medycznej pacjenta, pacjent może otrzymać :
- e-receptę,
- e-skierowanie do specjalisty,
- e-zlecenie na wyroby medyczne (e-ZWM),
- e-skierowanie na badania laboratoryjne,
- e-zwolnienie chorobowe.
4) Lekarz poinformuje pacjenta o sposobie realizacji wystawionej e-recepty, e-skierowania, e-zlecenia na wyroby medyczne, w oparciu o obowiązujące w podmiocie leczniczym ZWM-Malinka Sp. z o.o. stosowne Instrukcje realizacji w danym temacie,
5) Instrukcje powyżej wymienione wraz z Informacją o sposobie realizacji zleceń na badania dodatkowe w naszym podmiocie leczniczym oraz z Instrukcja o możliwości założenia przez pacjenta Internetowego Konta Pacjenta, stanowią załączniki (w formie oddzielnych „podstron”) do niniejszego opracowania.
6) Skargi, uwagi i wnioski, w przypadku nieprawidłowości funkcjonowania systemu teleporad, można składać bezpośrednio do Dyrektora ds. lecznictwa podmiotu leczniczego ZWM-Malinka Sp. z o.o. pod numerem telefonu: 77-4550116 (automatyczna sekretarka umożliwia nagrywanie „zleceń” w przypadku nieobecności odbierającego, prosimy zawsze o podawanie telefonu zwrotnego – oddzwonimy).
UWAGA (!) wszystkie przeprowadzane rozmowy telefoniczne mogą być nagrywane, w przypadku braku akceptacji tej zasady, prosimy o kontakt osobisty z personelem naszych Przychodni.