I N S T R U K C J A
o sposobie wystawiania i realizacji e-recepty
w podmiocie leczniczym ZWM-Malinka Sp. z o.o.
Co to jest e-recepta
to recepta, którą lekarz POZ lub uprawniona pielęgniarka POZ wystawia w systemie informatycznym jako elektroniczny dokument, który zastępuje dotychczasowy dokument papierowy.
Jak zgłosić potrzebę otrzymania e-recepty w podmiocie leczniczym ZWM-Malinka Sp. z o.o.
Potrzebę wystawienia recepty na leki stale pobierane przez Pacjenta można zgłosić :
1) w ramach teleporady (telefonicznie),
2) w formie papierowej, poprzez przekazanie zlecenia do „skrzynki podawczej” umieszczonej przy drzwiach głównego wejścia do naszych Przychodni,
3) osobiście lub poprzez osobę trzecią działającą w imieniu pacjenta, kontaktując się z personelem Przychodni w Rejestracji danej Poradni,
4) w trakcie bezpośredniego kontaktu z lekarzem POZ lub pielęgniarką POZ.
Sposób realizacji e-recepty
e-receptę można otrzymać w formie :
1) papierowego wydruku, jeżeli pacjent zgłasza taką potrzebę,
2) elektronicznej, jako 4-cyfrowy kod recepty, który :
a) lekarz lub uprawniona pielęgniarka przekazuje pacjentowi bezpośrednio w czasie udzielania porady lub telefonicznie jeżeli wystawienie e-recepty nie związane jest z bezpośrednią wizytą pacjenta,
b) pacjent otrzymuje automatycznie w formie SMS lub maila na swój telefon lub na wskazany adres poczty elektronicznej, jeśli pacjent posiada założone Internetowe Konto Pacjenta (IKP) i w ramach tego konta dokonał wyboru sposobu powiadamiania o e-recepcie w formie SMS i/lub e-mail.
Podczas wizyty w aptece, w zależności od wybranej formy otrzymania powiadamiania o e-recepcie, należy podać farmaceucie :
1) papierowy wydruk e-recepty otrzymany od lekarza POZ lub uprawnionej pielęgniarki POZ,
2) 4-cyfrowy kod recepty, otrzymany w trakcie rozmowy telefonicznej lub w formie SMSa na telefon lub w formie maila, wraz z numerem PESEL osoby, na którą jest wypisany lek,
3) okazując farmaceucie na ekranie telefonu lub tabletu otrzymany SMS lub mail na adres poczty elektronicznej o wystawieniu e-recepty, w tym przypadku nie jest wymagane podawanie numeru PESEL.
Jak wykupić leki z e-recepty
1) leki z e-recept można wykupić w różnych aptekach na obszarze całego kraju tzn. można wykupić część leków w jednej aptece, a część w drugiej lub każdy lek w innej aptece posługując się jedynie otrzymanym kodem i numerem PESEL, z zastrzeżeniem zawartym w punkcie 2,
2) wszystkie opakowania tego samego leku muszą być wykupione w tej samej aptece, w której nastąpił zakup pierwszego opakowania, tzn., że zakup tego samego leku, który jest w kilku opakowaniach, można rozłożyć w czasie i najpierw kupić jedno opakowanie, a kolejne po jakimś czasie, ale w tej samej aptece.
Jak długo ważna jest e-recepta
- 7 dni na antybiotyk – licząc od daty wystawienia
- 120 dni na preparaty immunologiczne – licząc od daty wystawienia
- 30 dni na pozostałe leki – licząc od daty wystawienia
1) lekarz POZ może jednak na e-recepcie zaznaczyć „data realizacji: od…..” ( wpisuje datę od której lek może być realizowany ) – wówczas termin realizacji e-recepty wynosi 30 dni licząc od wpisanej przez lekarza daty,
2) w przypadku leków, które przyjmują pacjenci chorzy przewlekle, lekarz POZ może zaznaczyć na recepcie: „data realizacji: do …” (wpisuje datę nie późniejszą niż jeden rok od daty wystawienia e-recepty) – wówczas termin realizacji recepty wynosi 365 dni,
3) e-recepta ważna na 365 dni od daty jej wystawienia musi być zrealizowana na pierwsze opakowanie danego leku w ciągu 30 dni od daty jej wystawienia, żeby nie utracić części leku; jeśli pierwsza realizacja e-recepty ważnej na 365 dni nastąpi po 30 dniach od dnia jej wystawienia, farmaceuta w aptece pomniejszy ilość leku, proporcjonalnie do liczby dni, które upłynęły od daty wystawienia e-recepty. Przy wykupie kolejnych opakowań, bez względu na to kiedy będą wykupowane, nie będą już pomniejszane ilości leku,
4) z e-recepty ważnej na 365 dni, jednorazowo można wykupić zapas leków na 180 dni.